יום שני, 23 בדצמבר 2013

דור מסכים, או מה עשיתם בשבת?

שיעור ראשון בחדר מחשבים. התרגשות ושמחה ל הכיתה, לחץ קל שלי. האם הם יקשיבו? האם נצליח ללמוד משהו חדש? כמה הם יודעים על מחשבים? מה הם לא יודעים? ובעיקר- הם בכיתה א' ושטח יודעים יותר מש"ידעתי אני".

מתיישבים מול המחשבים, הדלקה.
לומדים מקשים מרכזיים:
מספרים, אותיות, enter, space.
פותחים את הוורד אחרי שאני מקרינה את הסמל על הלוח והם מאתרים אותו על המסך שלהם.
לא, הם לא יודעים.
הם מעולים בטאבלטים שדורשים החלקת אצבע והזזת המכשיר, אבל אין להם, כמעט, שום יכולת התמצאות ועבודה עם מחשב. מתקדמים בקצב איטי תוך מתן מענה ללחץ שעולה מחלק ניכר מהילדים- לא מוצא את ה-"א", לא מוצאת את הרווח, לא הצלחתי לרדת שורה.....

המציאות הכתה בי, הילדים שבכל יום ראשון מספרים על שעות מול הטלוויזיה והמחשב (משחקים מסוימים שדורשים שימוש בחיצים ובמקש הרווח בעיקר), בשימוש בטאבלט של ההורים, לא בקיאים כלל במחשב ומאוד מאוד רוצים להצליח ולדעת להשתמש בו.

המחשב הוא כלי עבודה מעולה, בין אם לאתרים חינוכיים קיימים, בין אם לחיזוק מיומנויות רכישת הקריאה והכתיבה; חיזוק מודעות פונולוגית; חיזוק הקשר בין צליל וכתב ועוד, ובין אם ככלי שיכול להיות בעל אפשרויות אין סופיות למשחק, חקר, דמיון ועבודה עצמאית.

ישנו פער עצום בין ה"דור הדיגיטלי" כפי שהוא נתפס לבין היכולות הנדרשות ממנו על- מנת להיות כזה.

החל מהשיעור הראשון אני בונה צעד אחרי צעד, באופן שחלקו מובנה וחלקו נסיוני את הידע והיכולות השונות הקשורות למחשב, בהלימה חלקית לטאבלטים, למיומנויות לימודיות וכמובן ללמידה בבית עם שימוש במחשב.
במקביל שיחות עם אנשי חינוך וטכנולוגיה, אכן, ילדים בכיתות שונות חסרים מיומנויות חשובות הקשורות למחשב והשימוש בו ולהפיכתו לכלי יעיל ללמידה עצמאית, חוקרת, יעילה.

בארץ, מצאתי מספר אתרים ועמודים מצומצם בתחום הלמידה הממוחשבת ולמידה דרך משחקים, לדוגמא קבוצת הפייס:
https://www.facebook.com/pages/%D7%A9%D7%99%D7%9C%D7%95%D7%91-%D7%9E%D7%A9%D7%97%D7%A7%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A0%D7%95%D7%9A/410202585745106

מכון מופ"ת עוסק מעט בתחום:
http://portal.macam.ac.il/ArticlePage.aspx?id=3884

אך נשאלת בעיני השאלה- מתי להתחיל ואיך לייצר מודעות ויכולות טכנולוגיות רלוונטיות, באופן מהנה?
אני אמשיך לספר על ההתנסות שלי בכיתה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה