יום רביעי, 6 במאי 2015

משחקים לפיתוח שטף, הבנה והטמעת חומר (ניתן לבצע בכל מקצוע ובכל גיל)

ילדים נהנים לשחק. היתרון בכניסה למצב משחק הוא בכך שהוא מייצר מוטיבציה, מלמד דרך חזרות רבות והכל תוך כדי הנאה. משחק מאפשר הזדמנויות רבות ללמידה, וכאשר הסביבה תומכת, מעודדת ומא,גרת עולה הדימוי העצמי וההצלחות.
משחקים יכולים להוות את שלב ההקנייה, או שלבים שונים של תרגול; תמר טלשיר מדברת על "רבדים"- כאשר כל רובד נתמך על זה שלפניו והרחבות הרבדים נעשות דרך הקשרים.

מחקרים רבים הראו כי הקשר בין למידה ותנועה חיוני ב:
  1. הקשר בין התנועה לפעולה- הזזת חפץ עם היד אצל תינוק, זריקת כדור והגעתו לחבר ועוד;
  2. קריטי למיומנות לכיתה א'- פיתוח מיומנויות כגון-מוטוריקה, תיאום עין יד, חגורת כתפיים; מיומנויות חברתיות ועוד.
  3. פיתוח מיומנוית דרך משחק- ריכוז, הקשבה, מעקב, סריקה ועוד; 
  4. הטמעת חומר בשל מהירות התגובה והשליפה הנדרשת.
היתרון, לתפיסתי, במשחקים בכיתה הוא עצום ומתפרס על פני תחומים רבים- מוטיבציה, הקניה ותרגול, בטחון עצמי, התנסות, חברתיות ועוד.
 
חמשת המשחקים המוצעים בפוסט משתמשים במשחק על מנת לעבוד על הבנה, הקשבה, תרגול, שינון, שליפה, וחישוב/ חשיבה.

1. פעולות משלימות- כפל וחילוק
אני זורקת לכל תלמידה/ה כדור ואומרת תרגיל בכפל או בחילוק.
על הילד/ה להקשיב ולהחזיר לי את הכדור בתרגיל ההפוך- חילוק או כפל.
לדוגמא: שלוש כפול 40 שווה 120
הילד/ה יזרקו אליי את הכדור ויאמרו - 120 לחלק לשלוש שווה ארבעים, או 120 לחלק ל-40 שווה 3.

המשחק עובד על- הקשבה, הבנה וביצוע נכון.
כל מי שלא מצליח/ה יקבל סיבוב שני.
2. משחק חלוקת כמויות/ צורות/ אחר-
אני עובדת עם הכיתה כולה או עם קבוצות.
אני מבקשת מהם להתחלק באופן עצמאי לקבוצות שוות. 
מבקת להתחלק לקבוצות זוגיות/ אי זוגיות.
מבקשת להתחלק לקבוצות שמתחלקות ל-3,4,6,7, וכד'.
או כל חלוקה אחרת.

אני מבקשת מכל קבוצה לבנות- מצולע/ משולש/ עיגול/ אחר.
* ניתן לבנות קשרים כימיים, תא עם איברים ועוד.

במשחק זה ניתן לראות מי הילדים המארגנים, מי מבינים את ההוראות לעומק, למי יש יכולת תכנון וביצוע.
3. העברת כדור לסדרות-
העברת כדור בין ילדי הכיתה עם- סדרה עולה בהפרש X , סדרה יורדת, כפולת, תרגילי חיבור.
ניתן לשחק כל משחק של רצף- בניית משפטים, שמות מנהיגים, הסכמים במלחמת העולם השנייה, הטיות בלשון לפי שורשים וזמנים, ועוד.
4. מדביקים על כל ילד מספר-
א. הילדים רצים ואני מכריזה- 39+11 מי שהתוצאה שלו מתאימה אמור/ה לעצור.

ב. הילדים לא רואים מה מודבק עליהם- חברים לקבוצה (עד חמישה) מתאירם את המספר- זוגי/ אי זוגי, בין עשרת X ל- Y ועוד. אם לא מצליחים נותנים תרגיל, והילד/ה מגלים איזה מספר הם.
5. מיקוד בסריקה
מציירים עיגולים עם מספרים/ הגדרות/ אלמנטים על הרצפה ורצים, בהכרזת מספר/ אלמנט/ צורה כולם צריכים למצוא אותה/ אותם (ניתן לצייר כמה מאותו סוג).
מי שלא מצא/ הספיק- נפסל.
מיקוד בסריקה, זיהוי ומהירות תגובה וביצוע.


אשמח לענות לשאלות בתגובות לפוסט, בעמוד של "טוגי" בפייסבוק, בערוץ Yotube של טוגי, Twitter או  #togiletsplay באינסטגרם.


                                                   © כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון ולטוגי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה