יום ראשון, 19 ביולי 2015

עידוד קריאה וכתיבה, כיתות א-ב, למחנכות ולהורים

חלק מתפיסת עולמי כמחנכת הוא הנגשת ידע ומידע להורים. פעם בחודש וחצי אני נוהגת לשלוח סיכומים של הנלמד בכיתה ברמת המה לומדים ואיך לומדים כולל אסטרטגיות, מתוך אמונה שלהורים חלק משמעותי בלמידה, גם אם אין שיעורי בית וגם אם יש.

אני שמה דגש רב על הקריאה והכתיבה ברמות השונות- טכנית, מטה נרטיבית, רגשית, חקירתית ומאפשרת הגעה למחוזות למידה והבנה במקביל להבעה ולשימוש היומיומי. לתפיסתי להורים יש חלק חשוב ומשלים לנושא הקריאה והכתיבה, ולמחנכות יש תפקיד משמעותי ביצירת מוטיבציה חיצונית ומוטיבציה פנימית כבסיס ללמידה כולה, אך בעיקר כנושא בעל משמעות כשלעצמו לחיים.
להלן מספר הצעות לכיתות א'-ב'.

כיתות א' התחלת קריאה:

1. קריאה משותפת מתוך מחשב/ אייפד/ עיתון.

2. טיול משותף בחנות ספרים ובחירת ספר אותו קוראים יחד.

3. טיול בספרייה.

4. הקראה לאח/ אחות.

5. הקראה לבעל חיים, החיות נהנות מתשומת הלב, אין שיפוטיות והילדים נהנים:

6. קריאת שורה אני שורה אתה, יש גם ספר כזה, אך ניתן לביצוע עם כל ספר



כיתה ב' שיפור כתב וכתיבה, לכיתה ולבית:

1. העתקת שני משפטים כל יום במחברת ייעודית מתוך ספר הקריאה.

2. המצאת משפט מצחיק כל יום (במחברת ייעודית למשפטים מגניבים) וכתיבתו מספר פעמים.

3. כתיבת רשימת מילים במחשב- ביחד עם הילד, ולהעתיק אותה במשך שבוע שלם.
המטרה- לצבור בטחון ולשפר מהירות העתקה.

4. מחברת סיפורים לקיץ/ למהלך השנה- כתיבה חופשית, פעם ביום, חצי עמוד.

5. משחקי מילים, לדוגמא- סקרבל.

6. משחקי אסוציאציות- מורה/ חברים/ אמא/ אבא אומרים מילה, האסוציאציה הראשונה שעולה- לכתוב.

7. ציור קומיקס עם בועיות דיבור


8. לוטו מילים, משחקי זכרון של מילים ומשפטים.

9. משחקים שדורשים הפעלת חגורת כתפיים: הליכת מריצה, עמידת ידיים כנגד קיר, להיתלות על מוט, ניתן למצוא המון משחקים פה: חיזוק חגורת כתפיים

כיתה ב' עידוד קריאה:

1. קריאת ספר כיתתי, אותו בחרו תלמידי הכיתה בהצבעה, במשך חודש, והכנת מרכזים או פעילויות על סמך הספר.

2. קריאת ספר/ פרק מספר/ סיפור וכתיבת סיפור המשך.

3. קריאה משותפת- כל ילד/ה מקבלים פרק מספר לקריאה, לאחר שובע מספרים אחד לשני על הפרקים ומציירים ציור רלוונטי או מחברים חידון על הספר.

4. הצגת יומן קריאה בכיתה והכנת חידון/ תפזורת/ משימה/ דף ציור לכיתה.

5. כתיבה בסוגות שונים- קומיקסים, כתיבת חוויות ורגשות, כתיבת סכמות (בקרוב פוסט על סכמות רגשיות ולמידה), סיפורים (עם ובלי מחוון), בדיחות, חידות ועוד.

אשמח שתגיבו בבלוג- מה אתן-ם עושות לעידוד קריאה?

תודה (:




6 תגובות:

  1. אסטרטגיות מדהימות יישר כוח!!

    השבמחק
  2. אפשר לתת להם משימות לאחר קריאה כמו לבנות מחומרים את הבית/הבית ספר של הגיבורים בסיפור, לעשות הצגה מבובות של הסיפור (להכין בובות לעשות תאטרון), אפשר לבנות תיבת מכתבים ולכתוב מכתבים לדמויות שונות בסיפור או מכתב לסופר, אפשר לבנות מובייל ממתלה בגדים שבו על כל פיסה יהיה רשום משהו אחר: מי הדמויות, תקציר העלילה, הסצנה האהובה עליי בסיפור וכו... :)

    השבמחק
    תשובות
    1. הילי- זה רעיון מקסים!!
      מאמצת

      מחק
  3. עידוד קריאה בשכבות הנמוכות:
    קריאה קולית בתפקידים שונים. לדוגמה קריאה בקול של רובוט, בקול הכי מפחיד, בקול עצוב, בקול של מפלצת ועוד ועוד...

    השבמחק