יום רביעי, 28 באוקטובר 2015

משחק דגליים- מראה חברתית וכלי לעבודה חברתית ואישית

אני מאמינה בכוחו של המשחק ובכוחה של הקבוצה לייצר שינוי. השנה, אני מחנכת כיתה ה', אותה לא הכרתי לפני. על מנת להגיע למטרות שונות שהצבתי לנו אני משתמשת באסטרטגיות שונות, ואני רוצה להציג את משחק הדגליים שהינו משחק אסטרטגי- פיסי- חברתי, ממנו ניתן ללמוד הרבה על כיתה/ קבוצה ולעבוד על תחומים שונים.

משחק הדגליים הוא משחק אינטנסיבי בו קבוצה משחקת נגד קבוצה אחרת במטרה להשיג את הדגל של הקבוצה היריבה. מחלקים מגרש לשני חלקים, בקצה כל חלק מוצב דגל.
כל חברי הקבוצה מתכננים אסטרטגית כיצד להגיע אל הדגל, מי בהתקפה, מי מגן על הדגל, מי מציל חברים לקבוצה.
אמצע המגרש מסומן ומותר לתפוס כ"שבוי" כל חבר קבוצה יריבה שנכנס לשטח הקבוצה הנגדית. על ה"שבוי" להמתין במקום בו נתפס על מנת שחבר מקבוצתו ישחררו, ע"י מתן כיף (High five).

המשחק הוא שדה להתרחשויות רבות, ואני כמחנכת צופה עליהם מהצד (לא משתתפת במשחק, לעומת משחקים אחרים, משום שמדובר בתחרות בין קבוצות) ויכולה לראות דברים רבים, כגון:
1. לכידות קבוצתית/ כיתתית.
2. תכנון אסטרטגיות קבוצתי.
3. מאפשר הכרות עם תכונות אופי של  הילדים-ות.
4. מבט על יכולת המתנה, תכנון, אומץ ועוד תכונות ויכולות 
דוגמאות:
ילד/ה שמצילים חברים ומסתכנים בהיתפסות.
ילד/ה שנשארים תמיד בחלק של קבוצתם, ומחכים לתפוס חבר/ה מהקבוצה היריבה.
ילד/ה שנתפסו ומרמים ורצים חזרה למגרש (ואת תגובת החברים)
ועוד.
5. זמן הנאה משותף של כיתה/ קבוצה- האם מתקיים? האם ישנם חיכוכים? האם מישהי נמנע/ת?

אני מעוניינת דרך המשחק לפתח את:
1. לכידות בנים ובנות.
2. לכידות כיתתית.
3. סבלנות.
4. תכנון אסטרטגי משותף ואי השתלטות של "מנהיגים ספורטיביים" או מנהיגים מוסכמים מכורח ההרגל.
5. יכולות אישיות, כגון- המתנה, אי אימפולסיביות.
6. יכולת רפלקציה ומשוב עצמי וקבוצתי.
7. ערך הכיתה.

* ניתן להגדיר יעדים נוספים, אך אלו יעדים מתאימים לכיתה ה', בתחילת שנה, עם מחנכת חדשה.


שלבי העבודה:
* את המשחק יורדים לשחק מספר פעמים, כאשר אני קובעת את הרכב הקבוצות (על מנת לייצר איזון בנים- בנות, חזקים ספורטיבית וחלשים יותר ולפרק תת קבוצות קיימות באופן עדין). 

* לאחר כל משחק (כ-25 דקות) עולים לכיתה לשיחת משוב שלהם, שיקוף שלי, מחמאות ונקודות לשיפור.
* במידת הצורך עולים מהילדים, או ממני, נושאים לדיון רציני, וחשוב לתת מקום לדיון, לדוגמא:
- גמישות מול שינויים.
- חוסר הוגנות של אחד השחקנים.
- תחושות שעלו במהלך המשחק.

* משוחחים על מה דורש שיפור, הצלחות וקשיים.

ניתן לראות שינויים בין כל משחק למשחק (אני משתדלת שיהיה רווח של שבוע בין משחק למשחק), חשוב לקשר את הנושאים המדוברים לתחומים אחרים בכיתה, כגון- למידה, סבלנות, עבודה בקבוצות ועוד.
המשחק מעצם היותו מאתגר ומהנה מראה לנו פנים שונים באישיות הילדים, חלקם בהלימה לתפקודי הילד/ה וחלקם חדשים לנו כמחנכות.

מניסיוני, ממשחק עם כיתות, מהדרכת outdoor ומעבודה עם קבוצות בנושאי מנהיגות ולכידות ההשפעה רבה.
עד כה, הכיתה שלי, מרגישה הנאה מהמשחק, גאווה מיכולות שיתוף הפעולה שהשתנו מאז תחילת השנה וכן שיפור רב ביכולת לדבר על נושאים שונים שקשורים לדינמיקות של הקבוצה..

אשמח לענות על שאלות,

צאו לשחק (:

לינק לפוסט על חשיבות המשחק כמחנכת עם הילדים: משחק עם ילדים

2 comments:

  1. שמחתי לקרוא את התובנות שלך, בעקבות המשחק שכתוב ברהיטות רבה ,אך סתם שאלה מתוך התעניינות. איך כמחנכת, את יכולה לדעת את רמתם הספורטיבית של תלמידייך.

    השבמחק
    תשובות
    1. הי ירדן,
      ההסבר של המשחק עוסק בתחומים חברתיים וקוגניטיביים, הרמה הספורטיבית אינה רלוונטית (למעט היותם ילדים בנורמה שמסוגלים לשחק תופסת).
      ספציפית לשאלתך, אם מעניין אותי ההיבט הפיסיולוגי- גופני (שאינו מטרת הפוסט, ואינו מצופה ממחנכות) אני מאמנת ספורט מזה 17 שנה.

      מחק