יום ראשון, 10 בינואר 2016

שימוש בסרטונים וסדרות בלמידה- שפה, מדעים, חברתי ועוד

אני משתמשת בסרטונים ובסדרות באופן קבוע למטרות שונות:

1. הטרמה (כולל כיתה הפוכה, הכנה מראש).
2. פתיחת נושא (סיכום מידע מתוך סרטון/ סדרה/ שיר)
דוגמה- ילדי הכיתה צפו בשני סרטונים על אליעזר בן יהודה- בחדשות מן העבר ובשרגא ביש גדא- כתבו מידע חדש בחלוקה לרציני ומוזר.
הקשיבו לשיר- אליעזר בן יהודה- אספו מידע וביקורת.
העלו שאלות לדיון, ומשם יצאנו לשיעור על בן יהודה.
יתרונות- הקשבה, מעולה לערוץ השמיעתי, איסוף מידע.
3. יצירת סקרנות
4.  סיכום
5. מבוא למשימת כתיבה
6. עבודה על מיומנויות הקשבה, מעקב וסיכום
7. כמצע לדיון
8. כמרכז נושאי בפני עצמו.

המלצות לסדרות מעולות ותחומיהן:

שרגא ביש גדא (נונסנס)
דמויות ופועלן
כיתה א' ומעלה, לעיתים יש צורך בתיווך
שוסטר ושסטר
נושאים שונים והקשר ביניהם
כיתה ב' ומעלה, לעיתים יש צורך בתיווך.
אני נוהגת לעצור ולשאול שאלות רבות, לקשר לנושאים אחרים שאנו לומדות ועוד (יצירת הקשרים חשובה ללמידה)
בלי סודות
גן- א'
קריאה, שיפור שמיעה פונולוגית
דן ומוזלי (נונסנס)
גן- ג'
מיומנויות חברתיות, סיטואציות חברתיות- מעולה לדיונים על נושאים חברתיים ורגשיים
היה היה
ב'- ה'
היסטוריה.
מעט אלים לעיתים
חדשות מן העבר
ב'- ח' (מתאים גם לגילאים בוגרים יותר)
היסטוריה, אישים, מאורעות- קצב מאוד מהיר, יש צורך בתיווך
החפרנים
ב'-ז'
היסטוריה, אישים, מאורעות, נושאים ומושגים- קצב מאוד מהיר, יש צורך בתיווך




בריינפופ כמובן (:

סרטונים חברתיים/ רגשיים:


יום ולילה- מעולה לשיח של הפכים, רגשות הפוכים, התחלה של מישמת כתיבה



סרטוני כדור הארץ- נמפלאים לפתיחת נושא שימור, גיאוגרפיה, אקולוגיה (באנגלית):


וכמובן סרטים רבים שרלוונטיים לכיתה, לאופייה, לצרכים, לנושאי הלימוד.

אשמח לענות על כל שאלה, להפנות לסרטים לפי צורך/ נושא ולעזור לתפור שיעורים הפוכים.

שרון (:



                                                   © כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון



יום שני, 4 בינואר 2016

סיכום מפגש משחקי רגשות בכיתה


להלן תקציר סיכום מפגש מהקורס- משחוק במרחב העירוני; מפגש זה עסק במשחקים על רגשות.

רגשות הינם אלמנט בסיס בהתנהגות בני האדם. כל אינטראקציה טומנת בחובה תחושות ורגשות שמעבר להתנהגות עצמה. מורות (ומורים) מתמודדים יום יום עם היבטים לימודיים, חברתיים, אישיים, התנהגותיים, משפחתיים ורגשיים של תלמידיהן, והם שזורים אלה באלה.
כל המשחקים והפעילויות בכיתה, בביה"ס ובבית מזמנות הזדמנויות ללמידה- חברתית, אישית (התמודדות עם תסכולים, אכזבות, הצלחות, שיתופי פעולה ועוד), תכנית (תוכן) והתנהגותית.
המורות מעצם היותן מחנכות מצויות בצומת ומייצרות בה את התמהיל המיטבי להתפתחות ולמידה של התלמידים.

רוב המשחקים בהם נשתמש בבית הספר הן חברתיים רגשיים ופחות רגשיים בלבד (רגש ספציפי, פיצוח סיטואציה מסוימת, קשר ועוד), אך ניתן לבנות משחקים יותר מובחנים לאור צרכים; במידת הצורך ניתן להתייעץ עם היועצת/ עמיתות בעלות ניסיון.
במפגש זה התנסינו במספר משחקונים והפעלות בגן משחק- גן סיפור הכינה נחמה בחולון- מוממלץ ביותר!!
דוגמה למשימה רגשית בכיתה, בעלת מגוון פיתוחים (שפתיים, סיפוריים)-
- גיבורי על
לתת משימה לילד/ה לציירת את משפחת סופר העל שלו.

ניתן להתחיל מהגדרת כוחות העל האישיים- מצויים ורצויים.
ניתן לכתוב ליד- תכונות קיימות תכונות נוספות רצויות.

ניתן לצייר ולהדביק את הפנים של בני המשפחה ושל בעלי החיים בבית.
אפשר להכין משחק זכרון של כוחות העל של המשפחה.
לסיכום כדאי לייצר שיח רגשי אישי/ קבוצתי/ כיתתי- על המשפחה, על תכונות נדרשות, על הייחוד המשפחתי.

מכיתה ב' ומעלה (עד י"ב) אפשר לצפות בסרט משפחת סופר על לפני הפעילות או בסיומה.
מורות שעשו את הפעילות בכיתה הוסיפו:

* הכנת גלימות לכל ילד/ה ועליהן כל ילד/ה ציירו וכתבו את אפיוני הדמות.
* הכנת משחקים על סמך כוחות העל למשחק בבית.



* דגשים:
1. במשימות רגשיות- משימתיות לא נפרש את ההוראה שנתנו, נאפשר לכל אחת/ד להבין לבד את ההוראה.
2. ניתן להשתמש בכל הספרים/ דמיון ועוד רק למטרה רגשית/ חברתית, וניתן ל"נצל" גם לשפה, ידע עולם ועוד.


שימושים שונים למשחקי רגש:
חשוב לבנות את המשחק אל מול מטרה ברורה.
הכרות
אינטימיות בקשר
שיקוף
פתרון בעיות
מוטיבציה ללמידה (כניסה לדמות לשם למידת מתמטיקה/ מדעים/ אחר)
משחקי תפקידים להמחשת מצבים חברתיים, דילמות, קשיים.
כניסה לדמות- לשחק מישהו אחר- ניתן להשתמש בבובות / ייצוגים גרפיים אחרים.
עבודה על צורך מסוים שעלה בכיתה.

ספרים מעולים לשימוש כפתיחת פעילות וכפעילויות לנושא- רגש, מחשבות, אמונות:



* מדברים פילוסופיה. הוצאת אנונימה. לחשוב זה משחק ילדים!
כתב: אוסקר ברניפייה.


קריאה
ספר על עידוד שיח רגשי, רגשות וחברים, לגיל הרך, א-ב'

מסמך של משרד החינוך- משחקים חברתיים רגשיים













                                                   © כל הזכויות שמורות לשרון מיכאלי- רמון